Mor-baby-motion

Motion er godt for både mor og baby. Og det er det både før og efter fødslen. Men endnu bedre bliver det, når begge nyder det med bæretræning og mor-baby yoga.

Bevæg din mor-krop og baby med

Hvilke former for motion findes der for mor og baby før og efter fødslen?

Inden fødslen er det jo ganske oplagt, at mor blot dyrker noget motion, og så får baby i maven også glæde af det. Men der findes så mange former for motion. Du kan bare vælge det du bedst kan lide. Det vigtigste er, at du bevæger dig uden at påføre dig selv eller baby skader. Men det er kun godt, hvis du også nyder bevægelses formen.

Mange gravide nyder at danse, eller dyrke yoga. Nogle foretrækker at svømme eller løbe. Hvad du vælger er som sagt op til dig.

I dansens verden findes der mange fine bevægelser i de forskellige stilarter, som gravide sagtens kan benytte, selv på begynder niveau, uden at tage skade heraf.

Måske har du også hørt om gravid mavedans, gravid ballet, gravid gymnastik, mm. Men kender du til gravid burlesque?

De mange stilarter kan godt kombineres i én pakke, som giver din krop en alsidig, sikker og sjov bæretræning. Det går GoddessCurves ud på at give dig og din baby. En kombination af forskellige danseformer, gravid-grundtræning og yoga, hvor der tages hensyn til at mor også er en kvinde, og ikke “bare” en mor. Selv under ve-arbejdet kan du danse for at lette både på humøret, smerterne og for at hjælpe baby ned i en god stilling.

Efter fødslen kan du fortsat dyrke dans. Normalt ville baby dog ligge ved siden af og så skulle du lave særlige baby-øvelser bagefter (baby-gymnastik, -rytmik, -svømning, mm.). Men I kan sagtens kombinere jeres træning, så I begge nyder det og begge får bevæget jer og trænet på hver jeres niveau. Det kan gøres både via bæretræning (som kan danses) og mor-baby yoga lege inspireret af akro-yogaens fantastiske verden. Dét er hvad PlayfulYoga handler om. 

Hvorfor er bæretræning godt for os?

* Når du bærer din baby trænes dine muskler til at klare den øgede vægtpåvirkning fra baby, både når du er gravid, og når du bærer baby i et bæreredskab efter fødslen. Det er lidt det samme som styrketræning på fitness centret. Her vil man efterhånden som man bliver stærkere, øge vægten på håndvægte, kettlebells og maskiner.
Ved bæretræning er det babys vægt der øges. 

* Du behøver ingen babysitter og kan træne hvor og når som helst fordi baby kan være i bareredskabet imens, og det gør ikke noget at baby måske endda falder i søvn undervejs.

* Det styrker jeres tilknytning og baby vil elske bevægelserne. Du kan endda gøre det endnu sjovere med grimasser eller ved at synge imens.

* Det styrker også babys muskelstyrke og motorik når du bevæger dig med baby i bæreselen, viklen, slyngen, etc.

* Du skaber en sund vane for jer, hvor baby oplever at bevægelse er en normal og vigtig del af livet. Baby ser hvordan bevægelse gavner dig og hvor sjovt det er.

* Det hjælper mod efterfødselsdepression for dig og gør at baby græder mindre, så overordnet set, løfter det jeres humør.

* Det er en måde at være social på, hvis I går på et hold eller træner sammen med venner. 

Hvad får vi ud af mor-baby yoga?

PlayfulYoga Happy Baby
Min søn Thor hygger i Happy Baby Pose efter en tur i svømmehallen.

* Yoga er med til at styrke, stimulere og udvikle muskel-ledsansen1, balancesansen2 og den sproglige udvikling for baby.

1Muskel-ledsansen er vigtig for koordinering af bevægelse og muskelkraft og for god kropsbevidsthed. At kende sin egen krop er et vigtigt aspekt i udviklingen af gode sociale relationer, da det giver selvtillid og gåpåmod til at deltage i leg og interaktion med andre børn.

2Balancesansen er vigtig for balancen, for at have det godt med at gynge, vugge, køre, sejle, orientere sig i forhold til rotation og skifte i hastigheder – samt at kunne navigere f.eks. i en tumleleg osv.

* Yoga lærer jer vejen ind til det rum i jeres eget indre, hvor I kan tanke op og finde ro, styrke og tro på os selv og vores muligheder i livet.

* Gennem yoga, leg og øvelser opnår I en stærkere forbindelse til jeres indre jeg og udvikler samtidig en større forbundethed med naturen omkring jer.

* Det intrapersonelle sanseapparat bliver trænet og udviklet gennem yoga, og alle, der dyrker yoga vil gradvist udvikle en større følelse af selv, en følelse af større lethed i verden, og en følelse , at “alt er i orden, ligesom det er.”

Fordele ved mor-baby-motion generelt:

* Båndet mellem dig og baby styrkes.

* Du lærer at lege igen og får styrket kontakten til dit eget indre barn.

* Jeres kroppe mødes på en positiv måde.

* Det giver nærvær mellem dig og baby.

* Ud af hovedet og ned i kroppen, er godt for jer begge og især for dig.

* Det skaber nye, positive og fælles oplevelser.

Kunne du tænke dig at gå til bæretræning eller mor-baby yoga?

Hvis du rigtig gerne vil dyrke noget bæretræning eller mor-baby yoga, så kig nærmere på GoddessCurves og PlayfulYoga, som er de træningsformer jeg tilbyder dig. Jeg har læst idræt på Københavns Universitet i 3 år, samt er uddannet slyngevejleder/bærekonsulent og børneyoga instruktør. Med det i bagagen vil jeg rigtig gerne dele min egen tænings-cocktail med dig.