Navneskift – en praktisk tjekliste

Navneskift, navneændring eller navneforandring kan være en vidunderlig ting, når man fx skal giftes, eller skabe et navnefællesskab, eller bare lægge et uelsket gammelt navn bag sig for at tage et nyt, som man holder af. 

Det tekniske omkring en navneændring kan være lidt uoverskueligt, hvorfor jeg har lavet en tjekliste, som gør det nemmere for mig at overskue hvad jeg skal have gjort og have styr på. Jeg håber du måske kan få glæde af mit arbejde
Jeg fandt en del informationer på borger.dk:

  • Selve ansøgningen om navneændringen (510kr, kan i nogle givne tilfælde være gratis)
  • Sundhedskort (190kr – ikke i alle kommuner) – i nogle kommuner bliver den sendt ud automatisk.
  • Kørekort (280kr for et duplikat kørekort, ikke lovpligtigt)
  • Pas (626kr for et nyt dansk pas hvis du er mellem 18 og 64 år) – husk også at du godt kan vente indtil det udløber, hvis bare du sørger for at flybilletter skal være bestilt i samme navn som du har i passet.

Oplysning om navneændringen sendes automatisk til CPR/Folkeregistret , men følgende steder skal du selv give besked om din navneændring:

  • Udlejer/andelsboligforening/kolonihaveforening/evt. viceværten
  • Bank/kreditkort/online betalingskonti (paypal o.l.)
  • Forsikringer
  • Arbejdsgiver/-e
  • Uddannelsesinstitution/-er
  • Børns skole/børnehave/daginstitution
  • Fitnesscenter/idrætsforening/andre foreninger
  • Diverse medlemsabonnementer/magasiner/bogklubber
  • Diverse online brugerkonti/email/hostingudbyder/fora
  • PostNord/e-boks/
  • Evt. relationer som du ikke har på fx Facebook og derfor ikke ser det automatisk

Jeg håber denne tjekliste vil hjælpe dig, som står og føler det er lidt uoverskueligt. Jeg ved i hvert fald at det var sådan for mig.

Har du måske tilføjelser til listen, ville jeg blive utrolig glad for det, hvis du ville lægge en kommentar, så jeg kan få tilføjet dem her.

Kærligst,

Liljesofie 

2 thoughts on “Navneskift – en praktisk tjekliste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *